PUTTEN Iedereen doet iets bijzonders. De één heeft een speciale of grote verzameling, de ander een bijzondere hobby en weer een ander kan met vrijwilligerswerk iets voor de medemens betekenen. Ook zijn er mensen die een bijzondere sport beoefenen. Deze week vertelt Mieke van Zelderen over het vrijwilligerswerk voor Stichting HEST.

Thuis sterven, in alle rust en met je dierbaren dicht bij je. Dat moet toch voor iedereen mogelijk zijn? Coördinator Mieke van Zelderen weet dat het in de praktijk vaak anders is. „Helaas is dat het geval, maar een stervende thuis verzorgen is soms best zwaar. Er is vaak vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week hulp nodig. Dat kan voor familieleden, zowel geestelijk als lichamelijk, een belasting zijn. En betaalde hulp inschakelen is in veel gevallen niet mogelijk. Juist in deze zware periode kan Stichting HEST (Hulpgroep Ernstig zieken en Stervenden Thuis) hulp bieden.”

De Stichting ondersteunt families kosteloos bij de zorg voor hun dierbare, die in hun allerlaatste levensfase zitten. De vrijwilligers helpen vooral ’s nachts. Hij of zij waakt bij de zieke en neemt zo nodig enkele lichte verzorgende taken van de familie over. Zo krijgen familieleden de gelegenheid om een goede nachtrust te hebben, waardoor zij overdag weer voldoende energie hebben om hun dierbare te verzorgen.

SAMENWERKEN

„Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Zo gaan wij per medio november van dit jaar samenwerken met ‘Zorgdat’, de welzijnsorganisatie van Harderwijk en Hierden. Zij bieden lokaal de zorg voor overdag aan en wij richten ons vooral op de nachtzorg. Als vrijwilliger krijg je bij aanvang een basistraining. Daarnaast bieden wij altijd bijscholing, begeleiding en ondersteuning. Je moet verder vooral een mensen-mens zijn en natuurlijk ’s nachts gemakkelijk wakker kunnen blijven. Ervaring in de zorg is goed, maar niet noodzakelijk. Daarnaast is discreet kunnen zijn ook van groot belang.”

DANKBAAR

Het aantal zorgvragen is heel verschillend. Soms heeft Mieke drie aanvragen tegelijk en soms twee maanden niks. Vrijwilligers kunnen zelf aangeven hoe vaak ze beschikbaar willen en kunnen zijn. Dat kan bijvoorbeeld één keer in de paar weken of maanden zijn of juist één keer per week of per maand. „Het mooiste is toch wel dat mantelzorgers zo blij zijn dat zij geholpen worden met hun zware taak. Ze verbazen zich er vaak over dat er iemand kosteloos een hele nacht naast het bed van een stervende wil waken, zodat zij kunnen gaan slapen om weer nieuwe energie op te doen. Daar doen wij dit voor.”

VRIJWILLIGERS

Stichting HEST bestaat momenteel uit ongeveer twintig vrijwilligers en drie coördinatoren, waarvan Mieke er één is. Al vanaf 1999 is zij actief als vrijwilliger en vanaf 2005 stuurt zij het team van vrijwilligers aan. Zij is als coördinator achtenveertig weken per jaar, vierentwintig uur per dag en zeven dagen per week beschikbaar en bereikbaar. Dat dit niet onopgemerkt is gebleven, blijkt wel uit het feit dat zij eerder dit jaar uit handen van burgemeester Lambooij een koninklijke onderscheiding ontving. Zij is nu Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Bron: https://www.deputtenaer.nl/lokaal/maatschappelijk/964251/hulp-bieden-waar-nodig-is